[quote=Fatmakaptan]Geachte Base
İk krijg regelmatig smssen dat mijn verbruik hoger is dan mijn abonnement is
Zo heb ik al een factuur boven de 200€ Help wat kan ik hieraan doen en hoe komt dit?
Hey Fatmakaptan,
Dat is al een serieus bedrag! Het hoge verbruik kan aan verschillende zaken liggen. Denk aan Google Play, service nummers, internationaal bellen, roaming kosten... Vaak is de boosdoener het nationale dataverbruik.
Wanneer je databundel opgebruikt is, betaal je 0.10 euro/MB. Dit kan al snel oplopen. Je wordt op verschillende momenten verwittigd van je dataverbruik door waarschuwingsberichten.
- Je ontvangt een sms wanneer 80% van de databundel op is.
- Je ontvangt een sms wanneer 100% van de databundel op is.
- Je ontvangt een sms wanneer je 10 euro extra boven je databundel hebt verbruikt.
- Je ontvangt een sms wanneer je 12.50 euro boven je databundel hebt verbruikt.
Naast de waarschuwingsberichten specifiek voor je dataverbruik, sturen we ook
algemene waarschuwingsberichten. Deze berichten worden enkel naar het hoofdnummer verstuurd (indien je account meer dan één telefoonnummer heeft):
1) Je ontvangt een sms vanaf het moment dat je meer verbruikt dan de abonnementskosten.
Deze sms ontvang je al wanneer je met 0.01 euro boven de abonnementskosten gaat. Vind je het vreemd dat je een sms ontvangt terwijl je bundels nog niet op zijn gebruikt? Je kan verschillende zaken doen, die niet inbegrepen zijn in de bundels. Denk aan: mms, internationale sms, roaming, premium diensten zoals De Lijn, Google Play...
2) Een tweede sms wordt verstuurd wanneer de limiet bereikt is die je zelf kan instellen.
Deze kan je instellen op 25 euro, 50 euro (standaard), 75 euro, 100 euro of 200 euro. Dat wilt zeggen dat wanneer je bijvoorbeeld kiest voor 25 euro, je elke keer wanneer de limiet van 25 euro bereikt is boven je bundel, een sms ontvangt. Dus met 25 euro, 50 euro, 75 euro etc.. De limiet kan je aanpassen via de
Klantenzone.
Indien het hoge dataverbruik inderdaad door data komt, raad ik je aan om volgende zaken te checken:1) Heb je een iPhone? Check of 'wifi assistance' aan staat. Heb je een Android-toestel? Check of ''download booster' aanstaat. Deze services van Apple en Adroid veranderen je data connectie van wifi naar mobiele data wanneer de wifi verbinding niet optimaal is. Dit doet het toestel zonder je te verwittigen. Op deze manier kunnen de kosten snel oplopen. Via deze link
deze link kan je lezen hoe je deze services uitschakelt.
2) Sommige apps blijven in de achtergrond doorlopen zonder dat je de applicatie aan het gebruiken bent. Aan te raden is om deze apps uit te schakelen. Weet je niet welke app de boosdoener is van het hoge verbruik? Check dan zeker het data-overzicht bij je instellingen.
3) Data blokkeren na het opgebruiken van je bundel? Surf snel naar
ons artikel om te lezen hoe je dit doet.
Je hebt nu kunnen lezen wat de mogelijke oorzaken zijn van je hoge verbruik en wat je eraan kan doen. Via onze helpdesk kunnen mijn collega's je laten weten wat voor jou de reden is van de hoge factuur. Je kan hen bereiken via
Facebook en Twitter op werkdagen tussen 09h00 en 18h00. Liever bellen? Dat kan ook via
0486 19 1999. Onze collega's zijn 24/24 en 7/7 beschikbaar.
Groetjes,
Debby
Debby | Moderator
Maak kennis met de moderatoren en ontdek meer over de werking van onze community .